Мозаїка завдань за романом В. Гюго "Собор Паризької Богоматері"

 

·   Ситуативні. 

—     Уявіть, що В. Гюго визначив для Есмеральди іншу долю в романі. На вашу думку: 

а) цього не могло бути; за законом романтичного жанру героїня роману має бути надзвичайною. Такою створив автор Есмеральду;

б)      цього не могло бути, автору необ­хідно було посилити конфліктну ситу­ацію, підкреслити деградацію архієпис­копа;

в)Есмеральда — "промінь світла" в церковному деспотичному світі;

г)усі відповіді правильні.

—     Уявіть, як міг би автор відпо­вісти на запитання: "Чому ваших героїв читачі пам'ятають майже через два століття ? " 

Цього б не сталося, якби я повівся зі своїми героями інакше. Есмеральду я створив дуже гарною. Вона хвилювала всіх, хто на неї дивився, вона здавалася неземною істотою.

Есмеральдо, я створив тебе такою, тому що за законами романтичного жан­ру герої роману мають бути надзвичай­ними . Але я наділив тебе лихою долею.

Мені потрібно було посилити конфлікт­ну ситуацію, підкреслити, як деградує осо­бистість архієпископа. Клод Фролло був широко освіченою, порядною людиною, заглибленою в науку, щоправда, різко при­тлумлював у собі потяг до тілесних насо­лод. Та схильність до насилля, жорсто­кості, що були властиві добі Середньовіччя, яскраво згодом прояви­лися в ньому. Сам Собор своїми знаме­нитими химерами навіяв мені потворний образ Квазімодо, який передає дух і ко­лорит Середньовіччя. Я намагався в цьо­му романі висвітлити проблеми, які хви­лювали моїх сучасників. І одна з них -  довічна проблема боротьби добра і зла. Герої гинуть, а ідеї добра перемагають, тому що вони підносять людей, пробуд­жують їх, удосконалюють, доводять, що зі злом треба боротися сміливо і мужньо.

•   Дослідницькі. 

—     Пригадайте одне з положень В. Гюго щодо романтизму. Як за ним можна поєднати такі поняття: 

а)           зовнішність;

б)психологічні;

в)соціальні.

а) народ — Людовік XI;

б)Есмеральда — Квазімодо;

в) Квазімодо — Клод Фролло.

Відповідь: контрасти, а — б, б — в, в -а.

• Творчі.

Літературний диктант.

Роман "Собор Паризької Богоматері" був написаний у.... Його автор —...

Головними героями твору є... .За жан­ром це.... Віктор Гюго звернувся до часів Середньовіччя тому, що...

Німим свідком подій, пам'яткою архітек­тури та мистецтва у творі є...

Складання психологічного портрета. 

Через знакову систему ство­рити портрет Есмеральди. 

Е(нергійна),

С(кромна),

М(рійлива),

Е(кспресивна),

Р(ішуча),

А(ртистична),

Л(юдяна),

Д(оброзичлива),

А(льтруїстка).

 Дібрати кадри (з епізодів твору) для художнього короткометражного фільму про долю Есмеральди. Назвати цей фільм. 

 Порівняти долю Есмеральди з долею інших літературних героїнь (Офелії, Маргарити, Джульєтти). 

 Скласти монолог-освідчення Ква­зімодо. 

 Намалювати символічне "дерево життя" Есмеральди, Феба де Шатопера, Клода Фролло, Квазімодо. 

Музична пауза.

Прослухайте пісню "Есмераль­ди " у виконанні російських співаків В. Пєткуна, В. Голубева,

А. Макарського і скажіть, які слова є ключо­вими для вираження ставлення кожного з героїв до Есмеральди.

Квазімодо — високе кохання. Горбун отверженньїй с проклятьем на непе... Мой  тяжкий крест - уродства вечная печать... Покой я страстью не нарушу... Я состраданье за любовь готов принять...

Клод Фролло — хтива пристрасть, кохання - ненависть.

Любовь-проклятье... На муки адские навеки обречен... Распутной девкой, словно бесом, одержим... Цыганка дерзкая мою сгубила жизнь...

Фебслабкість, моральна нестійкість.

Любви запретной не дано мне превозмочь...

Безумная мечта...

В раба мужчину превращает красота.

 Психологічий прогноз.

Прослухайте неповний уривок з ро­ману і спробуйте спрогнозувати вчин­ки героїв і символіку речей, що згаду­ються в уривку. Дія відбувається в Соборі, де Квазімодо сховав Есмеральду.

Якось прокинувшись уранці, циганка знайшла у себе на вікні дві посудини з квіта­ми. Одна з них, гарна кришталева ваза, мала тріщину. Налита в неї вода витекла, і квіти зів'яли. Друга, грубий глиняний глек, була з водою, і квіти в ньому стали свіжі та пишні...

("Не знаю, чи то було зроблено на­вмисне, взяла зів'ялі квіти та увесь день носила їх на грудях".

Гарна кришталева ваза символізує , кохання Фролло — цей чоловік гар­ний зовні, але кохання його — як ті зів'ялі квіти. Друга посудина - це символ кохання Квазімодо, потворно­го зовні, та сповненого чистого і світлого почуття).

• Складання опорних схем.

• Тестові завдання,

І рівень.

 1. Романтизм як новий напрям у європейській літературі утверджується:

а)    на початку XVIII ст.;

б)    на початку XX ст.;

в). на початку XIX ст.;

 

г) на рубежі XVIII - XIX ст.

2.Романтизм виникає у зв'язку:

а)    з подіями Французької революції та наполеоні­вськими війнами;

б)   з новими політичними теоріями;
в)з появою літератури нового типу.

3. У романі В. Гюго "Собор Паризької Богоматері" зображено Париж:

а)ХVст.;

б)   початку XVI ст.;

в)   кінця XVI ст.;
г)ХІVст. 

4. Есмеральда, юна вулична танцівниця, покохала:

а) Клода Фролло;

б)   Квазімодо;

в)   Феба де Шатопера;

г) Гренгуара.

5. Есмеральду віддає до рук катів:
а)Гренгуар;

б) Клод Фролло;

      в)Феб де Шатопер;

г)  Квазімодо.

6. Квазімодо виховав і зробив дзво­нарем Собору:

а)  Клод Фролло;

б)  його батьки;

в)  служниці Собору;

г)  Гренгуар.

7.       Клод Фролло загинув від руки:
а)Гренгуара;
б)метра Жака Шармолю;

в) свого брата; :     г) Квазімодо.

8.       Доля Квазімодо така:

а)залишився дзвонарем Собору;

б)  його заарештували;

в)  помер;

г)  безслідно зник.

9.       Доля Есмеральди:

а)  вийшла заміж за Феба;

б)  зникла з циганами;
в)була страчена;

г) заточили до в'язниці.

10.    Антитеза — це:

а)  те, що давно застаріло;

б)  різне, протиставлення

двох протилежних думок, образів тощо;

в)  узагальнене судження у стислій, художньо-ефективній формі;

г) художнє перебільшення пев­них рис та властивостей персонажа.

Відповіді. 1 — г, 2 — а, 3 — а, 4 — в, 5 — 6,6 — а,7 — г,8 — г,9 — в, 10 — б.

II рівень.

 1. Історичні події доби романтиз­му:

а)_;

б)_;

в)_;

г)_;

(а) буржуазна революція (1789 — 1794 рр.);

б)  наполеонівські війни;

в)  період Рестраврації (1815 — 1830 рр.);

г)  Липнева революція у Франції).

2. Риси героя-романтика:

а)_;

б)_;

в)__;

г)_.

(а) прагнення до волі;

б)творча фантазія;

в)  надзвичайний вияв почуттів;

г)  спроможність на індивідуаль­ний бунт проти світу).

3.      Найвідоміші представники роман­тизму:

а)__;

б)__;

в)_;

г)_;

г)_.

(а)Байрон;

б)Гофман;

в)Гейне;

г)Гюго;

г)Жорж Санд).

4.      До романтизму належать такі тво­ри В. Гюго:

а)_; б)_; в)__; г)_; г)_;

(а)"Марія Тюдор";

б)  "Знедолені";

в)  "Трудівники моря";

г)  "Людина, яка сміється";
ґ) "Дев'яносто третій рік").

5.      Герої роману "Собор Паризької Бо­гоматері" ведуть боротьбу з:

а)_;

б)_;

в)__;

(а) з соціальною стихією;

б)  зі стихією забобонів;

в)  зі стихією природи).

6.      Прикмети Середньовіччя в романі:

а)__;

б)__;

в)_;

(а) інквізиції;

б)  розправи з відьмами, чаклун­ками;

в)  катування;

г)  шибениці, вогнища).

7. Образ Есмеральди ("Собор Па­ризької Богоматері")як протиставлення:

а)_; б)_; в)_; г)-.

(а) жорстоким законам і звичаям XV ст.;

б)  добра злу;

в)  гарного потворному;

г)  розумного дурному).

8. У своєму коханні до Есмеральди Клод Фролло виявляв: а)_; б)_; в)_; г)_.

(а) шаленість;

б)  грубість;

в)  жорстокість;

г)  цинізм).

 

· На встановлення відповідності.

І.

1. Архидіякон    а) Квазімодо;

2. Дзвонар         б) Феб;

3. Поет              в) Гренгуар;

4. Офіцер          г) Клод Фролло.

II.

  1. Темне марновірство, забобони;

2. Моральна краса народу;

  1. Нікчемність і пустота феодально­го панства;
  2. Потворність соціальної долі при­гноблених.

а)Есмеральда;

б)Феб;

в)Клод Фролло;

г) Квазімодо.

ІІІ

 

1. Різке протиставлення думок, об­разів, якостей тощо;

2.  Художнє означення, яке дає об­разне змалювання якоїсь ознаки пред­мета;

3.  Побудова художнього твору;

4.  Прозовий твір великого обсягу;

5.Частина тексту, яка допомагає зро­зуміти точний смисл аналізованого уривка.

а) композиція;

б) антитеза;

в) контекст;
г)роман;

 ґ) епітет.

Відповіді.

1 — 1 — б;  2 — а;  3 — в;  4 - г;  II - 1 — в;  2-а;  3 — б;  4 — г.  III - 1 — б;  2 - г;  3 - а; 4 - г;  5 - в.

Write a comment

Comments: 3
  • #1

    MisterPoper (Monday, 12 December 2022 08:33)

    пропророп

  • #2

    пкуцп (Tuesday, 13 December 2022 07:31)

    цпцк

  • #3

    Кгщзз не а Соледар (Tuesday, 13 December 2022)

    Позабалансових